dimecres, 11 de març del 2009

Quin naixement?

Des que va néixer el meu segon fill no havia tornat a obsessionar-me per aquests temes i no estava al dia de les novetats en l'atenció al part. Per això m’ha sorprès – molt agradablement – trobar això a la web del Departament de Salut:

Quan fa uns anys vaig fer el meu pla de part, tot i que em van antendre molt correctament, no vaig deixar de percebre certa sorpresa i, fins i tot, certa postura “a la defensiva”. Tot s’ha de dir, algunes de les professionals amb que vaig parlar em van felicitar per la iniciativa perquè suposo que venia a posar algun granet de sorra a la seva pròpia lluita. Se d’altra gent que no va tenir tanta sort i es va trobar directament amb males cares i rebuig. Ara que el Departament de Salut inclou aquest document en la seva guia per a embarassades, suposo – i espero – que tot deu ser molt més fàcil.
M’agradaria pensar que alguna cosa està canviant de debò i que cada dona pot tenir el part que vulgui, patologies i urgències a banda, cobert per la sanitat pública. I, això ja requereix més feina, que per prendre la decisió sobre el part desitjat es disposi de tota la informació. Informació veraç i no esbiaixada, que ajudaria a prendre la decisió sense pors i prejudicis.

A mi personalment em fa feliç saber que es poden marcar aquestes opcions:
Sala de dilatació i sala de parts en un únic espai.
Decoració confortable (com a la llar).
Possibilitat de graduar la intensitat de la llum.
No enema, no rasuració. Sí deambular, sí ingerir líquids.
Només auscultació.
M’agradaria provar el part sense cap tipus d’anestèsia.
No voldria que se’m trenqués la bossa d’aigües si no fos necessari.
M’agradaria esperar a tenir ganes per començar els esponderaments.
M’agradaria posar-me en la posició que em trobés millor per fer els esponderaments.
M’agradaria que el meu company em pogués ajudar tota l’estona.
M’agradaria que no se’m fes episiotomia a no ser que fos indispensable.
M’agradaria que em posessin el nadó a sobre immediatament.
M’agradaria que el cordó umbilical es tallés un cop hagués deixat de bategar.
M’agradaria que es valorés el nadó al meu davant.
M’agradaria donar-li el pit a la mateixa sala de parts.
M’agradaria que l’estada a l’hospital fos el més breu possible.
M’agradaria que no separin el nadó de mi, a menys que sigui estrictament necessari.
No voldria que donessin cap tipus d’alimentació al nadó sense consultar-me.
Voldria donar el pit a demanda del nadó.

I si a sobre de poder-ho demanar es pot complir, ja seria la bomba. Sobre tot tenint en compte que en el seu moment em van dir que algunes d’aquestes coses no eren possibles.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada